Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK chcą pozyskiwać prąd z turbin wiatrowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK chcą pozyskiwać prąd z turbin wiatrowych
fot. Artur Lewandowski/PKP PLKPrzebudowa stacji Warszawa Zachodnia, sierpień 2024 r.
Zarządca infrastruktury kolejowej chce rozszerzyć wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Argumentuje, że prąd wytwarzany w działających już instalacjach jest tańszy niż pozyskiwany z paliw kopalnych. W najbliższym czasie wzdłuż torów mają pojawić się pierwsze turbiny wiatrowe, a zlecane analizy zadecydują o wykorzystaniu takiego rozwiązania na stałe.

Jak wskazują PKP PLK, spółka wykorzystuje odnawialne źródła energii od 2016 r. Według stanu na połowę grudnia 2024 r. zarządca infrastruktury dysponował 77 instalacjami paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 1257 kWp. Żaden z obiektów nie cechuje się mocą ponad 50 kWp, wszystkie są zatem klasyfikowane jako mikroinstalacje.

Wielka instalacja fotowoltaiczna na Dworcu Zachodnim

– Posiadane instalacje OZE wyprodukowały dotychczas ponad 2830 MWh energii, z czego odsprzedaliśmy 1185 MWh, a skonsumowaliśmy 1645 MWh – wylicza Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. W przyszłym roku moce produkcyjne instalacji fotowoltaicznych PKP PLK ulegną skokowemu zwiększeniu, bo uruchomiony ma zostać obiekt na dworcu Warszawa Zachodnia o mocy 990 kWp. Planowane są też przetargi na realizację kolejnych mikroinstalacji w nowych lokalizacjach.

Równocześnie prąd mają zacząć wytwarzać pierwsze turbiny wiatrowe. Pod koniec 2024 r. PLK ogłosiły przetarg, którego przedmiotem jest analiza możliwości technicznych i lokalizacyjnych oraz efektywności małych turbin, które miałyby pojawić się na terenach i budynkach kolejowych. – Rola OZE na kolei jest kluczowa w kontekście dekarbonizacji transportu, zwiększenia efektywności energetycznej i zapewnienia bardziej zrównoważonej mobilności – tłumaczą służby prasowe spółki. Podkreślają także, że w przyszłości wykorzystane mogą zostać również technologie wodorowe, a zarządca infrastruktury stale monitoruje rozwój ich rynku.

Pierwsze turbiny wiatrowe już w połowie 2025 r.

– Możliwości wykorzystania energii odnawialnej jest wiele: zasilanie budynków i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, oświetlenia peronów, przejazdów itd. Produkcja energii na miejscu, np. wzdłużtorów, ogranicza potrzebę transportu i dystrybucji, co zmniejsza straty przesyłowe. Po początkowych inwestycjach w infrastrukturę OZE widzimy, że koszty produkcji są niższe niż w przypadku paliw kopalnych, a lokalne źródła energii zmniejszają zależność od zewnętrznych dostawców i wahających się cen – usłyszeliśmy. Stąd też zainteresowanie PLK turbinami wiatrowymi. Wykonawca, który będzie realizować zamówienie, ma dodatkowo przeanalizować możliwości pozyskania dofinansowania zewnętrznego i określić potencjalne źródła zmniejszenia zużycia prądu. Wybór konkretnych lokalizacji, w których mogłyby stanąć pierwsze turbiny, będzie zależny od planowanych map wietrzności w Polsce uwzględniających położenie linii kolejowych.

Same analizy techniczne i lokalizacyjne mają zostać zrealizowane już do końca lutego bieżącego roku. Do 31 maja zamontowane będą zaś testowe turbiny. – Po wykonaniu instalacji będą one monitorowane przez okres 12 miesięcy. Ma to na celu dokonanie analizy wielkości produkcji energii, wykorzystania potencjału wiatru, określenia opłacalności tego typu instalacji oraz wskazania rekomendacji technicznych i lokalizacyjnych do stosowania takich urządzeń w przyszłości – stwierdza Zespół Prasowy PKP PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej na OZE?

Tabor i technika

Kolej na OZE?

Włodzimierz Włoch 02 lipca 2012

Odnawialne źródła energii na dworcach

Tabor i technika

Odnawialne źródła energii na dworcach

jar, Rynek Kolejowy 31 lipca 2012

Holandia: Kolej na OZE

Śšwiat

Holandia: Kolej na OZE

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 18 maja 2014

Zobacz również:

Kolej na OZE?

Tabor i technika

Kolej na OZE?

Włodzimierz Włoch 02 lipca 2012

Odnawialne źródła energii na dworcach

Tabor i technika

Odnawialne źródła energii na dworcach

jar, Rynek Kolejowy 31 lipca 2012

Holandia: Kolej na OZE

Śšwiat

Holandia: Kolej na OZE

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 18 maja 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5